//Velký rozhovor s autory videa, které je aktuálně hitem internetu. Hlavním cílem je pobavit české diváky

Velký rozhovor s autory videa, které je aktuálně hitem internetu. Hlavním cílem je pobavit české diváky

Harry Potter přiletěl do Prahy, protože tu musí porazit Zemana a získat Kámen mudrců. Když je Harrymu doručen dopis, vše se změní. Český svět, který doposud znal, se změní od základu. Takhle začíná video Harry Potter a Kámen mudrců z Prahavic, které vyšlo před pár dny. Za tu krátkou chvíli už stihlo video obletět celý český internet a stalo se hitem sociálních sítí. Zde přinášíme velký rozhovor, který pro BRNO TODAY poskytli autoři videa Michal Orsava a Michaela Lovecká.

Vzpomenete si, kdy jste natočili Vaše první video v životě a co Vás k tomu tenkrát přivedlo? Napadlo Vás tehdy, že pro Vás bude natáčení a tvoření reklam hlavním zdrojem příjmu?

Michal: Pro mě to určitě začalo, když jsme u babičky, kam jsme se sestřenkami a bratrancem jezdili o víkendech, začali točit krátké filmy na mobil. Byli to už od začátku parodie známých seriálů a filmů – Anakonda 11 (parodie Kobry 11) nebo Hvězdná branka (Hvězdná brána). Tehdy se ve mně probudil koníček, zatím jsem ale nevěděl, že se tím budu jednou živit. To mi došlo až na střední škole, kde jsem studoval Průmyslový design. Tam jsem zjistil, že než navrhovat, chci spíše vyprávět příběhy obrazem. Od té doby už jsem se vydal dráhou videa a filmu.

Míša: Jelikož jsem od dětství ráda kreslila a milovala filmy, jasným výsledkem těchto dvou koníčků pro mě byla animovaná tvorba, což je právě kombinace kresby a filmu. To jsem si později zvolila jako hlavní obor pro své studium na vysoké škole Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Mým cílem vždy bylo, aby práce pro mne byla nejen zdrojem obživy, ale hlavně něco, co mě bude těšit, snažila jsem se tento koníček proměnit ve své zaměstnání. Animovaná tvorba byla startem pro můj rozvoj v dalších oblastech. Právě proto, že je pro mě kreativní tvorba více než jen prací, ale především vášní, brzy jsem začala poznávat více a více lidí ze stejné profesní oblasti a to ještě podpořilo profesní vzrůst.

 

Při Vašem zaměstnání si troufáme říci, že je důležitá otevřená mysl a čistá hlava, aby k Vám mohla přicházet inspirace v podobě příběhů, navíc, má-li být video či reklama vtipná. Prozradíte nám, kde často čerpáte inspiraci a co Vám při následné práci nejvíc pomáhá?

MICHAL: Určitě je důležité sledovat trendy, co je nového ve videotvorbě. Přizpůsobovat se délce, kterou je moderní divák schopen strávit u jednoho videa, než ho přestane bavit atd. Inspiraci čerpám kolem sebe z každodenních příběhů nebo z věcí, které mi utkvěli v paměti. Při psaní scénářů pro reklamy nebo autorské projekty se vždy snažím uchopit věc z opačného konce a klást si otázku „co divák ještě neviděl“ a pak „co ho překvapí a chtěl by vidět“. Miluji kreativní výzvy a baví mě vymýšlet originální příběhy. Zároveň mám velkou sbírku videí, která mě nějakým způsobem inspirovala a snažím se jednou za čas je všechny znovu shlédnout a načerpat inspiraci.

MÍŠA: Otevřená mysl, to jste vystihla přesně. Musím být opravdu bdělá, vnímat dění kolem, zejména novinky, které hýbou světem. Inspirace čeká všude kolem, v podobě nového filmu v kinech, v refrénu písně, v rozhovoru s rodinou či přáteli…lidská mysl funguje na principu tvorby příběhů, naše vzpomínky jsou uchovávány přesně tak – v povídkové formě. Stačí se tedy někdy pořádně dívat kolem, pozorně poslouchat a nechat mysl fungovat, bez limitů. Pro celkový kreativní proces od původního nápadu až po výslednou realizaci je extrémně důležité mít správné podmínky, podporu lidí, kteří dodávají motivaci a upřímně vám řeknou svůj názor.

Které video považujete Vy osobně za nejlepší? Oslavili jste společně Vás první výrazný úspěch, a co pro Vás úspěch samotný vlastně znamená?

MICHAL: Dlouhou dobu byl pro mě favorit video „Knight Rider na D1“. Z natáčení mám spoustu vtipných zážitků a byl to asi nejakčnější projekt, tím jak se odehrával výhradně na naší slavné dálnici.

MÍŠA: Pro mě to doposud byl Sám doma s Donaldem Trumpem, bavil mě kvůli své pohádkové atmosféře, Vánoce jsou Vánoce. Všechno překonalo naše nové video „Harry Potter a Kámen mudrců“. Realizace tohoto projektu nás nejvíce bavila, protože jsme mohli vidět, jak posouváme naše možnosti na další úroveň. Přetváření českého prostředí na kouzelnický svět nás pohlcovalo a bavilo více a více. Zakomponování našeho prezidenta Miloše Zemana nám přišlo jako trefa do černého. Měli jsme tolik materiálu, videí, sama o sobě velmi populární, že jsme se všem vtípkům, které jsme zamýšleli použít, už dlouho dopředu smáli. To, že máme s tímto novým videem zatím největší úspěch, není pochyb už po pár dnech od vypuštění. Zároveň se nám podařilo dostat reakci od mluvčího prezidenta, můžeme si tedy jeden z našich cílů pro tento projekt odškrtnout.

Máte ve světě videí a reklam někoho, kdo je Vám vzorem ve Vašem oboru?

MICHAL: Určitě je to pro mě český reklamní režisér Ivan Zachariáš. Zároveň mě hodně baví videoklipy skupiny OK Go. V každém z dalších videoklipů vidím experimenty a snahu ukázat něco nového, co tu ještě nebylo. To je přesně to, čeho bych chtěl ve své tvorbě dosahovat.

MÍŠA: Jako první mi přišel na mysl například Pavel Kacerle, známý jako „Čech, který vykouzlil Avengers“. Je naprosto obdivuhodné, jak se člověk vlastní pílí v amatérských podmínkách dokáže dostat tak daleko, když je hlavním pohonem vnitřní motivace, která nutí překonávat překážky.

Po zhlédnutí Vašeho posledního videa jsme se nejen velmi pobavili, ale dost nás zaujalo i to, s jakou precizností jste zvládli video vytvořit. Jak dlouho trvá proces, jehož výsledkem je tak detailní a zábavné video? Kolik lidí a jakých funkcí se na videu celkem podílí?

Největší část realizace projektu máme na starosti my dva. Myslím tím kompletní scénář videa, fóry v pozadí, střih a celková dramaturgie. Zároveň jsme pracovali na 80-ti % všech speciálních efektů. Zbytek týmu pomáhal s postprodukčními pracemi a samotným natáčením záběrů po Praze a Brně.

Luboš Ondráček ml. – Kompletní zvuková postprodukceLuboš Ondráček st. – Voiceover vypravěčeJiří Fabík – asistent kameryJiří Kubalec – Rotoskoping/CompositingAdam Roul – GradingRadim Svoboda – Dramaturg, supervizor, rotoskopingOndřej Vališ – 3D AnimaceDavid Vacek- 3D AnimaceLuboš Mořický – Kamerová technika, logistika, asistent kameryJan Štumpa – asistent kameryMarcela Plevačová – Rotoskoping/CompositingTomáš Orsava – Anglický překladJanče Skalková – Propagace
Petr Krejčí – dublér Miloše ZemanaMiloslava Orsavová – RekvizityJakub Knápek – RekvizityČestmír Vitovský – Rekvizity

Skrývá Vaše poslední video, kde vidíme v jedné z ústředních postav našeho pana prezidenta, i hlubší podtext nebo jde čistě o zábavu?

Hlavním cílem bylo pobavit české diváky, rozesmát je tím, co již znají, ale uvidí to v jiném, novém kontextu. Postava Miloše Zemana je pro tento styl humoru ideální. Jde o veřejně známou postavu, která je častým terčem vtípků pro své nejrůznější skandály. Protože všichni prezidentovi prohřešky velmi dobře znají, bylo možné ve videu všechny jednoduše parafrázovat v kouzelnickém světě. Nabízela se také spousta dalších vtipných narážek, které jsou opět u prezidenta běžné – Bumbál, popelníček atd. To stejné platilo při výběru postavy Andreje Babiše. Opět šlo o veřejně známou osobnost, která je denně v médiích a je opletena nejrůznějšími kauzami, opět dobře známými. Video však působí politicky právě pro výběr a parodování těchto postav, ačkoliv nám šlo jen o maximalizování humoru.

Právě kvůli účasti našeho pana prezidenta by mohlo video vyvolat větší pozornost, než doposud, nemáte obavy o jeho stažení?

Nějakou dobu jsme se báli, jestli nám nemůže přijít žaloba za urážku hlavy státu. Právní poradce nám však oznámil, že v českém zákoně nic takového není, což nám dodalo další motivaci a kuráž k dokončení projektu.
Naše projekty zároveň nejsou komerční, nemáme na nich zapnutou reklamu, tedy na videích nevyděláváme. Tak k porušení autorských práv nedochází

Velmi nás Vaše práce baví a děkujeme Vám, že přinášíte mezi virální videa jedinečnou formu podání. Máte do budoucna vyšší cíle, kam byste se chtěli posouvat?

Chceme se teď věnovat projektům jiného ražení. Jde o projekt, kterému říkáme virální reklamy. Zatím bychom však nechtěli více prozrazovat. Dalším snem je udělat virální video, které bude mít skutečně šanci obletět celý svět. Chvíli jsme doufali, že by to, alespoň z části, mohlo být video Sám doma s Donaldem Trumpem, které jsme udělali ve dvou jazykových verzích. Je to skutečně náročný úkol, jelikož samotný příběh a zápletka musí být hodně univerzální, pochopitelná napříč kontinenty a zároveň dostatečně poutavá, aby diváka udržela u obrazovky.

Prozradíte nám závěrem, na čem aktuálně pracujete? Můžete klidně i z jiných oblastí, my jsme zvídaví čtenáři.

Momentálně si dáváme dovolenou a chceme si na chvíli užít čas, kdy nemáme rozdělanou nějakou autorskou práci. Každopádně velmi brzy se pustíme do realizace zmíněných virálních reklam.

Víme, že se věnujete natáčení reklam. Chtěli byste změnit pohled spotřebitelů a potencionálních zákazníků v oblasti vnímání reklamy obecně?

Určitě. Chtěli bychom, aby dávali kreativním tvůrcům větší prostor pro nápady a realizaci něčeho, co může mít skutečný dopad. Těší nás zájem klientů, kteří nám plně důvěřují se scénářem a provedením reklamy. Rádi zkoušíme nové věci a experimentujeme. Právě tomuto přístupu by se měli v českém reklamním prostředí otevřít dveře. Originalita a humor je pro nás prioritou.

Napsal/a: Tomáš, Michaela