//Náplavka, tůně, lávky. Protipovodňová opatření na Svratce mají k vodě zase přivést život

Náplavka, tůně, lávky. Protipovodňová opatření na Svratce mají k vodě zase přivést život

Slavnostním poklepáním základního kamene včera začala výstavba protipovodňových opatření na Svratce v úseku od Riviéry po viadukt na Uhelné. Kromě ochrany města před stoletou vodou má nové pojetí nábřeží přilákat lidi k řece a vytvořit uprostřed města přírodní relaxační zónu.

Protipovodňová opatření na zhruba tříkilometrovém úseku podél Svratky mají být hotová v říjnu 2023. „Brno pak už nebude jako dřív,“ prohlásil na pondělní tiskové konferenci ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák. Co se tak výrazně změní?

Řeka se v úseku od Riviéry až po Uhelnou vymaní z vysokého koryta a „rozlije“ se více do krajiny. Právě to je základním prvkem, který má zvýšit bezpečnost města v případě velké vody. Nábřeží se navíc dostane blíže vodní hladině a vznikne nová rekreační i volnočasová zóna, ve které bude vysazeno více než 600 nových stromů. Prostředí bude bezbariérové, a tak vhodné pro vozíčkáře, seniory či maminky s dětmi.

Projekt, na kterém se podílel i již zesnulý architekt Ivan Ruller, pracuje s přírodě blízkými protipovodňovými opatřeními, tak jak to dosud nemá v České republice obdoby. Příkladem je třeba areál bývalé chatové osady Favorit na Bauerově, kde budou vytvořeny nádrže, tůně a mokřady, přes které navíc vznikne nová lávka – opět hlavně proto, aby bylo vše co nejpřístupnější lidem a pomohlo vrátit na brněnská nábřeží život. V rámci změn v lokalitě se novinek dočkají také cyklisté – kromě zhruba tří kilometrů stezek je potěší i dva nové cyklopodjezdy, a to pod mosty na Vídeňské a na Renneské.

Vysoutěžená cena prací, které potrvají do října 2023, je 1,26 miliardy korun bez DPH. Kofinancovány budou z větší části z Národního plánu obnovy, konkrétně Národního programu Životní prostředí. Ve fondu je pro tento projekt alokováno 762 milionů korun. Práce na nábřeží budou dále spojeny s potřebnými investicemi do související infrastruktury. Především budou přeloženy vodovody nebo kanalizace a namísto sto let staré kmenové stoky vznikne nová.

Aby byl co nejméně omezen život v okolí Poříčí i zbytku města, budou práce probíhat postupně a po jednotlivých etapách. Konkrétní dopravní omezení se v tuto chvíli řeší, a jakmile budou stanovena, informace bude zveřejněna na webu www.kopemezabrno.cz. Více o protipovodňových opatřeních najdete na webu https://voda.brno.cz/projekty/protipovodnova-opatreni-hlavnich-brnenskych-toku/. 

Zdroj a foto: MMB, KAM Brno